Her finner du svar på ofte stilte spørsmål


Hvordan går jeg fram for å bestille møbler fra dere?

Svar: Våre produkter bestilles via en av våre forhandlere. Det ligger en oversikt over forhandlerne våre her:
Finn forhandler »

Hva er leveringstiden på møbler og dusj fra dere?

Svar: Inzo, You, Mido og Match har en gjennomsnittlig leveringstid på ca 2 uker.

Inzo og You i egenvalgt farge har en gjennomsnittlig leveringstid på ca 6-7 uker.

Calidris og Curvo har en gjennomsnittlig leveringstid på ca 6-7 uker.

Dusj har en gjennomsnittlig leveringstid på ca 2 uker.

Jeg ønsker å reklamere på et produkt jeg har som er fra dere.

Svar: Hvis du ønsker å reklamere på noe så må du kontakte forhandler der du kjøpte varene. Vi må få informasjon fra forhandleren, som bl.a. deres bestillingsnummer, i tillegg til at vi må ha bilder av det det reklameres på, samt en forklaring på hva som har skjedd. Vi har fem års garanti mot produksjonsfeil for varer kjøpt før 1/1/2021, for varer kjøpt etter 1/1/2021 er det ti års garanti mot produksjonsfeil.

Les mer om reklamasjoner og garanti her:
garanti & reklamasjoner »

Hvor lang garanti har dere?

Svar: Vi har fem års garanti mot produksjonsfeil for varer kjøpt før 1/1/2021, for varer kjøpt etter 1/1/2021 er det ti års garanti mot produksjonsfeil. .

Les mer om reklamasjoner og garanti her:
garanti & reklamasjoner »

Kan Coronaspeilene dimmes?

Svar: Nei, lyset på Coronaspeilene kan ikke dimmes.

Lysene/lampene har suttet å virke, hva gjør jeg nå?

Svar: Kontakt forhandleren, så hjelper de deg videre. Det kan være at det er driveren som er ferdig, da kan det bestilles ny driver som reservedel. Les mer om levetid og feilsøking på lamper her:
elveiledning »

Jeg har en fargekode fra Jotun som jeg vil ha møblene mine lakkert i, men det er ikke en standardisert NCS-kode. Hva gjør jeg da?

Svar: Mange malingsprodusenter bruker ikke alltid de standardiserte fargene, men blander i stedet for sine egne fargenyanser og blandinger som analyseres og kodesettes med en NCS-kode, for eksempel 1357-Y93R. Blandinger av denne typen er altså noe malingsprodusenten selv har laget, og NCS-koden mangler en S foran de fire første sifrene. S foran sifrene indikerer at koden er standardisert, og er en del av Second Edition, 1950 standardiserte koder.

Mange av fargene med og uten S kan være ganske like, men i noen tilfeller er det store forskjeller. Vår lakkerer kan ikke bruke koder som mangler S foran de fire første tallene. Malingsprodusenten skal kunne hjelpe deg med å finne den nærmeste standardiserte NCS-koden hvis du har behov for det.

Hva er fargekoden på møblene deres?

Svar: Det er ikke alle møbler som har en fargekode, bl.a. de som har en overflate i struktur, men kontakt oss gjerne på mail@dansani.no, eller tlf. +4723052150, så hjelper vi deg med å finne koden du er ute etter.

Hva er forskjell på kompositt og Silestone?

Svar: Minore og Shape, servanter og benkeplater, er laget av akrylbasert kompositt, et aluminiumshydrat som «filler» samt et bindemiddel.  Kompositt krever vedlikehold, se vår pleie- og vedlikeholdsveiledning:
pleieveiledning »

Silestone Unique, servant og benkeplater, er laget av kvartskompositt som er et steinmateriale og et bindemiddel. Silestone består av minst 90% kvarts. Den er svært brukervennlig med tanke på vedlikehold, den er også syre- og ripefast. Her finner du pleie- og vedlikeholdsveiledning for Silestone
calidris pleieveiledning »

Hva er forskjell på marmor og porselen?

Svar: Marmorservanter er laget av et mineralpulver, polyester og bindemidler. Servantene støpes i lukkede former og overflatebehandles med en klar gelcoat. Marmor er ofte rettere i linjene enn porselen, men krever mer vedlikehold.

Porselen består av ekte sanitetsporselen som er et sterkt keramisk materiale med glasur. Når servanten brennes ved 1220 grader smelter glasuren til en hard, glatt og blank overflate som er lett å holde ren. Porselen vil som følge av brenningen aldri være helt snorrett, og det er også toleransemål på porselen. Disse toleransemålene er oppført i prislistene i våre kataloger.

Se gjerne i pleie- og vedlikeholdsveiledningen vår for mer informasjon:
pleieveiledning »

Hvordan fjerner jeg flekker fra marmor og kompositt?

Svar: Flekker på overflaten kan i de aller fleste tilfellene fjernes med en såkalt Nano-svamp/magisk svamp, det gjelder for både marmor og kompositt.

Kalkavleiringer kan minskes ved å rengjøre servanten ofte. Hvis det blir riper i marmoren så kan man polere vasken med et fint poleringsmiddel og etterbehandle servanten med voks, for eksempel bilvoks.

Hvis det blir riper og små hakk i en komposittvask så kan den pusses med fint sandpapir, korn 1000 eller en pussesvamp. Hvis det behandlede området fremstår som blankt etter pussing så kan det slipes med korn 800, fulgt av korn 600 og til slutt etterbehandle med en myk, tørr klut. Start alltid med korn 1000.

Se gjerne i pleie- og vedlikeholdsveiledningen vår for mer informasjon:
pleieveiledning »

Hvordan tar jeg ut skuffene/løsner dørene på møbelet?

Svar: Her er det ikke noe eksakt svar da det varierer litt avhengig av hvilken møbelserie det gjelder. Det er vist i monteringsveiledningen som fulgte med leveransen, og du kan også finne de igjen på hjemmesiden vår.

Du kan bruke søkefeltet øverst til å legge inn varenummeret på skapet, og når riktig vare er funnet så ligger monteringsveiledningen på samme side under punktet Installasjon, montering og vedlikehold.

Jeg vil gjerne kjøpe løse lamper og bruke på andre speil, er det ok?

Svar: Våre LED-lamper med lysstyring passer ikke overens med andre leverandørers speil eller speilskap, lampene våre er avhengig av elektronikken/driveren og touchpanelet vi bruker på våre speil og speilskap.

LED-lampene fra Mido+, Libra og Vela, kan kjøpes løst. De kobles til 230 V og trenger ingen driver. Disse lampene kan ikke dimmes.